PeacePlanner

Mentale fitheid, Uitgelicht

Hoe je leert leven in het hier en nu

Er is geen stopknop. Dagelijks stroomt je hoofd vol met vijftigduizend gedachten of meer. Het lijkt nooit op te houden. Zodra er een komt, volgen er meer. Heb je soms het gevoel dat je overspoeld wordt door wat er allemaal door je heen gaat? Je staat niet alleen.

 

Ook ik worstelde ermee om innerlijke rust te vinden. Dat doe ik soms nog steeds, maar ik heb een manier gevonden om er beter mee om te gaan. Ik ervaar daardoor minder stress en onrust, zowel fysiek als mentaal. Verlang je hier ook zo naar?

 

Bewust ademen

In jouw onzichtbare wereld ligt het antwoord verborgen. Dat is de wereld van je gedachten, die alleen jij kunt waarnemen. Ik ben zelf vaker met verleden en heden bezig geweest. Hier en nu, daar sta ik de laatste tijd veel meer bewust bij stil, er is geen ander moment.

Eén van de sleutels is ademhaling. Ademen doe je nooit in de toekomst of het verleden maar altijd in het moment. Door de focus hierop te leggen, veranderen je gedachten. Je zult merken dat je meer stilstaat op de plaats en in de tijd waar je je nu bevindt.

Een oefening die je direct toe kunt passen:
  • Leg je hand op je buik;
  • Wees je bewust van je lichaam en je gevoelens;
  • Adem 3 seconden in door je neus;
  • Houd je adem 4 seconden vast;
  • Blaas 5 seconden uit.

Hoe heb je dit ervaren? Ik heb zelf gemerkt dat dit mij enorm helpt als ik me onrustig voel. Alleen even ‘zijn’ door met volle aandacht deze oefening te doen.

 

Misschien voelt een ander ritme prettiger voor jou. Probeer in ieder geval langer uit te ademen dan in, zodat je alle spanning en lucht als een ballon uit je lijf kunt laten ontsnappen.

 

Weet wat je eet

 Al je zintuigen betrekken bij je maaltijden is tevens een goede oefening. Het is voor mij een gewoonte om tegelijkertijd iets anders te doen, zoals tv kijken of scrollen op mijn telefoon. Wanneer ik er echter voor kies om wat ik eet al mijn aandacht te geven, geniet ik meer en maak ik sneller gezondere keuzes. Hoe breng ik dit in de praktijk?

 

Zo zet je al je zintuigen doelgericht aan het werk (tip: dit is nog leuker en
uitdagender met een blinddoek!):

 

  • Wat ligt er op je bord? Welke kleuren en vormen zie je?
  • Is er een bepaalde geur die overheersend is? Wat ruik je?
  • Wat voel je als je bijvoorbeeld een broodje in je hand hebt? Heeft het een bepaalde structuur?
  • Proef je iets wat je eerder niet hebt waargenomen? Beschrijf eens wat dat is.
  • Wat hoor je als je kauwt of slikt? Is er een associatie met een eerdere ervaring?

Contact met de natuur

Nu je relatie met eten vernieuwd is, kun je deze inzichten meenemen tijdens een wandeling in de natuur. Stel jezelf soortgelijke vragen, zet al je zintuigen op scherp en neem meer waar dan ooit tevoren. Wees je bewust van je voeten die je op de grond zet, je armen die door de lucht zwaaien, de muziek van de vogels. Observeer je omgeving ook goed: wat zie je om je heen?

 

Kun je iets ontdekken wat je niet eerder hebt gezien? Kleuren, vormen, bouwwerken of bomen die zijn veranderd. Net wat je aanspreekt en opmerkt. Dit is helemaal jouw moment. Het kan gebeuren dat je gedachten toch afdwalen. Dat is helemaal niet erg. Zodra je opmerkt bij jezelf dat je bent afgedwaald, heb je de kans om weer terug naar het hier en nu te komen.

 

Naarmate je dit meer traint, zal het makkelijker worden. Gebeurt het vaker? Richt je aandacht dan opnieuw op je ademhaling, dit keer door middel van tellen. Tel tot 10 en terug. Hervat de eerdere oefening.

 

De stopknop

Aan het begin van dit artikel schreef ik dat er geen stopknop is. Die is er nog steeds niet, maar met bovenstaande oefeningen kun je je gedachten dus wel afremmen, er op een andere manier mee bezig zijn. Hierbij heb ik aangegeven dat zintuigen en je focus op ademhaling belangrijk zijn. Een kans om meer grip te krijgen op gevoelens en gedachten die soms alle kanten op kunnen vliegen. Bedenk dan dat je wel een rempedaal tot je beschikking hebt.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Vergelijkbare artikelen

Rust ment fit

Hoe rustmomenten je mentaal fit houden

Dagelijks krijgt een overschot aan informatie toegang tot ons brein. En dit neemt alleen maar toe. Meer prikkels, meer 'moeten', we ...
pexels-madison-inouye-2821823

Zo creëer je meer ruimte voor zelfzorg

Heb je jezelf de afgelopen tijd weggecijferd om aan verwachtingen van anderen te voldoen? Waarschijnlijk voel je de noodzaak wel
pexels-eva-bronzini-6475297

3 ademtechnieken die je tijdens koffiepauzes kunt doen

Een baby ademt perfect. Al op jonge leeftijd raak je die juiste balans kwijt door factoren uit de omgeving. Onder andere omdat

(Visual) content creator

Als alleenstaande thuiswerker heb ik de afgelopen jaren veel geleerd over leefstijl en mentale fitheid. Inzichten die ik graag met je deel, in de hoop dat jij ook meer innerlijke rust zult vinden. Wil je een bijdrage leveren of samenwerken? Mail dan naar info@peaceplanner.nl

Jessica de Haas

Mijn persoonlijke favorieten
Ontspannen thuiswerken?

(Visual) content creator

Als alleenstaande thuiswerker heb ik de afgelopen jaren veel geleerd over leefstijl en mentale fitheid. Inzichten die ik graag met je deel, in de hoop dat jij ook meer innerlijke rust zult vinden. Wil je een bijdrage leveren of samenwerken? Mail dan naar info@peaceplanner.nl

Jessica de Haas

Interessant
Ontdek
0
Hoe denk jij over dit onderwerp? Deel je visie.x